Najsłynniejsze polskie sportowe samoloty wyczynowe | |
Cena promocyjna: 37.80 zł Oszczędzasz: 4.20 zł /-10%/ |
Autor: | Wiesław Schier, |
ISBN: | 978-83-206-1687-3 |
Wydawnictwo: | Wydawnictwa Komunikacji i Łączności WKŁ |
Ilość stron: | 112 |
Ilość rysunków: | 119 |
Wydanie: | 1 |
Format: | A4 |
Oprawa: | miękka |
Rekonstrukcja samolotów
RWD-5 bis, RWD-6, RWD-9, PZL-26
W książce przedstawiono cztery najsłynniejsze sportowe samoloty wyczynowe polskiej konstrukcji: RWD-5 bis (samolot, na którym w maju 1933 roku Stanisław Skarżyński przeleciał samotnie nad Atlantykiem), RWD-6 (zwycięski samolot Żwirki i Wigury na międzynarodowych zawodach lotniczych Challenge w 1932 roku), RWD-9 (samolot, który zajął dwa pierwsze miejsca na zawodach Challenge w 1934 roku) i PZL-26 (uczestniczący w Challenge’u w 1934 roku, do dzisiaj najszybszy samolot turystyczny, jaki produkowano seryjnie w Polsce). Na podstawie archiwalnych fotografii, szczątkowych informacji prasowych oraz niezbyt dokładnych materiałów reklamowych i katalogowych, Autor odtworzył wygląd tych samolotów oraz szczegóły konstrukcji i wyposażenia w stopniu budzącym podziw. Książka zawiera, oprócz szczegółowych rysunków, archiwalne fotografie, dokładne opisy techniczne prezentowanych konstrukcji oraz fragmenty publikacji prasowych.
RWD-5 bis, RWD-6, RWD-9, PZL-26
W książce przedstawiono cztery najsłynniejsze sportowe samoloty wyczynowe polskiej konstrukcji: RWD-5 bis (samolot, na którym w maju 1933 roku Stanisław Skarżyński przeleciał samotnie nad Atlantykiem), RWD-6 (zwycięski samolot Żwirki i Wigury na międzynarodowych zawodach lotniczych Challenge w 1932 roku), RWD-9 (samolot, który zajął dwa pierwsze miejsca na zawodach Challenge w 1934 roku) i PZL-26 (uczestniczący w Challenge’u w 1934 roku, do dzisiaj najszybszy samolot turystyczny, jaki produkowano seryjnie w Polsce). Na podstawie archiwalnych fotografii, szczątkowych informacji prasowych oraz niezbyt dokładnych materiałów reklamowych i katalogowych, Autor odtworzył wygląd tych samolotów oraz szczegóły konstrukcji i wyposażenia w stopniu budzącym podziw. Książka zawiera, oprócz szczegółowych rysunków, archiwalne fotografie, dokładne opisy techniczne prezentowanych konstrukcji oraz fragmenty publikacji prasowych.
Od autora 7
RWD-5 bis
RWD-5 bis i Stanisław Skarżyński 11
Lata 1930–1934 – wyjątkowy okres rozwoju lotnictwa
sportowego 12
Koncepcja samolotu RWD-5 12
Pierwsze RWD-5 15
Konstrukcja seryjnego RWD-5 16
Problemy rekonstrukcji RWD-5 18
Dane techniczno-eksploatacyjne RWD-5 26
Rekordowy SP-AJU 26
Wzgardzona fotografia 32
Malowanie samolotu 32
Produkcja i zastosowanie samolotów RWD-5 34
Dane techniczno-eksploatacyjne RWD-5 bis 36
Rekordowy przelot Skarżyńskiego 37
RWD-6
Amerykański wzorzec RWD-6 39
Problemy rekonstrukcji 40
Informacje wyjściowe 40
Podstawowe wymiary i proporcje 41
Rekonstrukcja z okresu1997–1998 42
Zweryfikowany opis konstrukcji samolotu 44
Dane techniczno-eksploatacyjne RWD-6 52
RWD-6bis 52
RWD-9
Rewelacyjna konstrukcja płatowca i silnika 54
Metoda rekonstrukcji wymiarów 56
Komu więc wierzyć? 57
Rekonstrukcja z okresu 1995–1997 58
Rekonstrukcja kadłuba 58
Usterzenie 64
Kinematyka i konstrukcja podwozia 65
Mocowanie i składanie skrzydeł 65
Konstrukcja skrzydeł 67
Profil skrzydła 71
Mechanizacja skrzydła 73
Wyposażenie kabiny 76
Problem z oszkleniem kabiny 77
Urządzenia kontroli lotu 77
Zespół napędowy 79
Dobór śmigieł 82
Malowanie samolotów 82
Dane techniczno-eksploatacyjne RWD-9 86
Eksploatacja samolotów RWD-9 po Challenge’u 87
PZL-26
Stracone szanse 89
Genialny wynalazek Franciszka Misztala 89
Ogólna koncepcja samolotu 91
Płat nośny 93
Odtworzenie struktury kadłuba i usterzenia 96
Zespół napędowy 100
Malowanie samolotów 105
Dane techniczno-eksploatacyjne PZL-26 105
Losy samolotów PZL-26 po Challenge’u 106
Próba „zrehabilitowania” samolotu PZL-26 106
Zakończenie 111
Źródła 112
RWD-5 bis
RWD-5 bis i Stanisław Skarżyński 11
Lata 1930–1934 – wyjątkowy okres rozwoju lotnictwa
sportowego 12
Koncepcja samolotu RWD-5 12
Pierwsze RWD-5 15
Konstrukcja seryjnego RWD-5 16
Problemy rekonstrukcji RWD-5 18
Dane techniczno-eksploatacyjne RWD-5 26
Rekordowy SP-AJU 26
Wzgardzona fotografia 32
Malowanie samolotu 32
Produkcja i zastosowanie samolotów RWD-5 34
Dane techniczno-eksploatacyjne RWD-5 bis 36
Rekordowy przelot Skarżyńskiego 37
RWD-6
Amerykański wzorzec RWD-6 39
Problemy rekonstrukcji 40
Informacje wyjściowe 40
Podstawowe wymiary i proporcje 41
Rekonstrukcja z okresu1997–1998 42
Zweryfikowany opis konstrukcji samolotu 44
Dane techniczno-eksploatacyjne RWD-6 52
RWD-6bis 52
RWD-9
Rewelacyjna konstrukcja płatowca i silnika 54
Metoda rekonstrukcji wymiarów 56
Komu więc wierzyć? 57
Rekonstrukcja z okresu 1995–1997 58
Rekonstrukcja kadłuba 58
Usterzenie 64
Kinematyka i konstrukcja podwozia 65
Mocowanie i składanie skrzydeł 65
Konstrukcja skrzydeł 67
Profil skrzydła 71
Mechanizacja skrzydła 73
Wyposażenie kabiny 76
Problem z oszkleniem kabiny 77
Urządzenia kontroli lotu 77
Zespół napędowy 79
Dobór śmigieł 82
Malowanie samolotów 82
Dane techniczno-eksploatacyjne RWD-9 86
Eksploatacja samolotów RWD-9 po Challenge’u 87
PZL-26
Stracone szanse 89
Genialny wynalazek Franciszka Misztala 89
Ogólna koncepcja samolotu 91
Płat nośny 93
Odtworzenie struktury kadłuba i usterzenia 96
Zespół napędowy 100
Malowanie samolotów 105
Dane techniczno-eksploatacyjne PZL-26 105
Losy samolotów PZL-26 po Challenge’u 106
Próba „zrehabilitowania” samolotu PZL-26 106
Zakończenie 111
Źródła 112
Kategorie: