Naturalne zjawiska termiczne w mostach (egzemplarze przybrudzone - rabat 30%) | |
Cena promocyjna: 25.14 zł Oszczędzasz: 2.79 zł /-10%/ |
Autor: | Henryk Zobel, |
ISBN: | 83-206-1505-4 |
Wydawnictwo: | Wydawnictwa Komunikacji i Łączności WKŁ |
Ilość stron: | 232 |
Ilość rysunków: | 139 |
Wydanie: | 1 / 2003 |
Format: | B5 |
Oprawa: | twarda |
W październiku 2004 roku prof. nzw. dr hab. inż. Henryk Zobel (Wydział Inżynierii Lądowej Politechniki Warszawskiej) otrzymał z rąk Rektora Politechniki Warszawskiej NAGRODĘ indywidualną stopnia I za osiągnięcia naukowe w 2003 roku.
W marcu 2005 roku Autor książki otrzymał NAGRODĘ Ministra Infrastruktury. Jest to nagroda za kompleksowe ujęcie problematyki zjawisk termicznych w obiektach mostowych, uwzględniające najnowsze osiągniecia światowe w tym zakresie.
W książce zaprezentowano aktualny stan wiedzy na temat oddziaływań termicznych w mostach i ich wpływu na konstrukcję. Przedstawiono propozycję map ekstremalnych temperatur otoczenia oraz map ekstremalnych temperatur mostów stalowych, zespolonych i betonowych. Omówiono zagadnienia związane z określaniem wielkości przemieszczeń termicznych w zależności od geometrii mostu oraz doborem i lokalizacją łożysk i urządzeń dylatacyjnych. Dużą część rozważań poświęcono analizie termiczno-wytrzymałościowej mostów stalowych, zespolonych i betonowych podzielonych na różne rodzaje konstrukcji. Z uwagi na pewną specyfikę rozwiązań konstrukcyjnych wyodrębniono w rozważaniach problem oddziaływań termicznych na mosty zintegrowane i podwieszone. Przedstawiono także problem powstawania odkształceń montażowych pod wpływem oddziaływań termicznych.
Odbiorcy: inżynierowie projektanci i wykonawcy obiektów mostowych, a także studenci wyższych uczelni technicznych na wydziale inżynierii lądowej o specjalizacji budownictwa mostów.
The book presents state of art of the knowledge related to the thermal phenomena in bridges. The results of extensive studies based on meteorological data to join ambient (shade) temperature with bridge temperature are presented. The contour maps of extreme air temperature and bridge temperature (depending on structural material) were developed. The methods of selection of bearings and expansion joints in dependence of values of displacements, geometry of the bridge, construction material and other factors are given also. Procedures for determination of internal forces, strains and stresses produced by thermal loading in many types of bridges are described extensively. Some considerations related to construction stages are presented too.
W marcu 2005 roku Autor książki otrzymał NAGRODĘ Ministra Infrastruktury. Jest to nagroda za kompleksowe ujęcie problematyki zjawisk termicznych w obiektach mostowych, uwzględniające najnowsze osiągniecia światowe w tym zakresie.
W książce zaprezentowano aktualny stan wiedzy na temat oddziaływań termicznych w mostach i ich wpływu na konstrukcję. Przedstawiono propozycję map ekstremalnych temperatur otoczenia oraz map ekstremalnych temperatur mostów stalowych, zespolonych i betonowych. Omówiono zagadnienia związane z określaniem wielkości przemieszczeń termicznych w zależności od geometrii mostu oraz doborem i lokalizacją łożysk i urządzeń dylatacyjnych. Dużą część rozważań poświęcono analizie termiczno-wytrzymałościowej mostów stalowych, zespolonych i betonowych podzielonych na różne rodzaje konstrukcji. Z uwagi na pewną specyfikę rozwiązań konstrukcyjnych wyodrębniono w rozważaniach problem oddziaływań termicznych na mosty zintegrowane i podwieszone. Przedstawiono także problem powstawania odkształceń montażowych pod wpływem oddziaływań termicznych.
Odbiorcy: inżynierowie projektanci i wykonawcy obiektów mostowych, a także studenci wyższych uczelni technicznych na wydziale inżynierii lądowej o specjalizacji budownictwa mostów.
The book presents state of art of the knowledge related to the thermal phenomena in bridges. The results of extensive studies based on meteorological data to join ambient (shade) temperature with bridge temperature are presented. The contour maps of extreme air temperature and bridge temperature (depending on structural material) were developed. The methods of selection of bearings and expansion joints in dependence of values of displacements, geometry of the bridge, construction material and other factors are given also. Procedures for determination of internal forces, strains and stresses produced by thermal loading in many types of bridges are described extensively. Some considerations related to construction stages are presented too.
- Wstęp
- Sposoby wymiany ciepła
2.1. Wprowadzenie
2.2. Przewodzenie
2.3. Unoszenie (przejmowanie, konwekcja)
2.4. Promieniowanie
2.5. Wyznaczanie rozkładu temperatury - Źródła ciepła w mostach
3.1. Wprowadzenie
3.2. Promieniowanie słoneczne- 3.2.1. Informacje ogólne
3.2.2. Promieniowanie słoneczne na dowolnie zorientowaną powierzchnię
3.3. Promieniowanie cieplne mostu- 3.3.1. Promieniowanie cieplne między powierzchnią Ziemi a mostem
3.3.2. Wymiana ciepła między wewnętrznymi powierzchniami przekroju skrzynkowego
3.3.3. Wymiana ciepła między konstrukcją a atmosferą
3.4. Konwekcyjna wymiana ciepła - Temperatura powietrza
4.1. Klimat
4.2. Klimat Europy
4.3. Położenie geograficzne i warunki klimatyczne Polski- 4.3.1. Przejściowość klimatu Polski
4.3.2. Zmienność klimatu Polski
4.3.3. Kontrastowość klimatu Polski
4.4. Wpływ mikroklimatu i klimatu lokalnego
4.5. Dane meteorologiczne
4.6. Analiza statystyczna danych meteorologicznych- 4.6.1. Dobór okresu obserwacji
4.6.2. Dobór zakresu obserwacji
4.6.3. Założenia analizy statystycznej
4.6.4. Dane do analizy statystycznej
4.7. Wyniki analizy statystycznej temperatury powietrza
4.8. Elementy załącznika krajowego dla normy europejskiej prEN 1991-1-5 - Temperatura konstrukcji mostowej
5.1. Wprowadzenie
5.2. Czynniki wpływające na rozkład temperatury w moście
5.3. Właściwości cieplno-fizyczne i mechaniczne materiałów
5.4. Sposoby określania temperatury konstrukcji mostowej
5.5. Temperatura konstrukcji mostowej w ujęciu normowym- 5.5.1. Polskie normy
5.5.2. Normy europejskie
5.6. Propozycja modyfikacji polskiej normy w zakresie oddziaływań termicznych - Opis efektów termicznych w konstrukcjach mostowych
- Efekty termiczne w normach
7.1. Polskie normy
7.2. Normy europejskie- 7.2.1. Eurocode 2 (prEN 1992-2)
7.2.2. Eurocode 3 (prEN 1993-2)
7.2.3. Eurocode 4 (prEN I994-2) - Efekty termiczne a geometria mostu w planie
8.1. Mosty proste
8.2. Mosty w skosie
8.3. Mosty zakrzywione w planie - Efekty termiczne w łożyskach
9.1. Wprowadzenie
9.2. Kryteria doboru łożysk
9.3. Wyznaczanie przemieszczeń termicznych i temperatury montażu
9.4. Orientacja i lokalizacja łożysk
9.5. Ustawianie łożysk na podporach
9.6. Ustawianie przęseł na łożyskach - Efekty termiczne w urządzeniach dylatacyjnych
10.1. Wprowadzenie
10.2. Kryteria doboru urządzeń dylatacyjnych
10.3. Rodzaje urządzeń dylatacyjnych
10.4. Wyznaczanie przemieszczeń termicznych i temperatury montażu - Efekty termiczne w mostach zespolonych
11.1. Wprowadzenie
11.2. Obliczenia termo wytrzymałościowe belkowych mostów zespolonych
11.3. Dokładność określania naprężeń termicznych w belkowych mostach zespolonych
11.4. Wpływ zmian temperatury na wymiarowanie łączników
11.5. Efekty termiczne w zespolonych mostach kratownicowych - Efekty termiczne w mostach betonowych
12.1. Wprowadzenie
12.2. Obliczenia termowytrzymałościowe belkowych mostów betonowych
12.3. Wpływ pełzania betonu na efekty termiczne
12.4. Wpływ zarysowania konstrukcji betonowej na efekty termiczne
12.5. Efekty termiczne w betonowych mostach łukowych- 12.5.1. Wprowadzenie
12.5.2. Analiza wpływu temperatury na ustroje łukowe z jazdą dołem
12.5.3. Analiza wpływu temperatury na ustroje łukowe z jazdą dołem z wieszakami ukośnymi
12.5.4. Analiza wpływu temperatury na ustroje łukowe z jazdą górą
12.5.5. Pełzanie a wpływy termiczne w betonowych mostach łukowych
12.6. Betonowanie żelbetowych ustrojów niosących
12.7. Wykonywanie sprężonych konstrukcji betonowych - Efekty termiczne w mostach stalowych
13.1. Wprowadzenie
13.2. Obliczenia termowytrzymałościowe belkowych mostów stalowych
13.3. Efekty termiczne w mostach kratownicowych
13.4. Efekty termiczne w stalowych mostach łukowych- 13.4.1. Wprowadzenie
13.4.2. Łuk trój przegubowy
13.4.3. Dwuprzegubowy łuk pełnościenny
13.4.4. Dwuprzegubowy łuk pełnościenny ze ściągiem
13.4.5. Dwuprzegubowy łuk kratowy
13.4.6. Dwuprzegubowy łuk kratowy ze ściągiem
13.4.7. Bezprzegubowy łuk pełnościenny
13.4.8. Dźwigar belkowy wzmocniony łukiem
13.4.9. Ugięcie dźwigarów łukowych
13.4.10. Wyniki analizy termowytrzymałościowej mostu łukowego z zastrzałem przez rzekę Saale w Beesedau
13.4.11. Wyniki analizy termowytrzymałościowej projektowanego mostu łukowego z zastrzałem przez rzekę Wisłę w Puławach [320] - Efekty termiczne w mostach zintegrowanych
14.1. Wprowadzenie
14.2. Obliczenia termowytrzymałościowe mostów zintegrowanych
14.3. Wpływ zmian temperatury na zachowanie się zasypki gruntowej przyczółka (nasypu dojazdowego do mostu) - Efekty termiczne w mostach podwieszonych
- Odkształcenia termiczne podczas montażu
- Podsumowanie
Przedmowa
Kategorie:
Motoryzacja-Sam Naprawiam,