Polskie motocykle 1946-1985 | |
Cena promocyjna: 75.60 zł Oszczędzasz: 8.40 zł /-10%/ |
Autor: | Zieliński Andrzej, |
ISBN: | 978-83-206-1518-0 |
Wydawnictwo: | Wydawnictwa Komunikacji i Łączności WKŁ |
Ilość stron: | 208 |
Ilość rysunków: | 182 |
Wydanie: | 6 |
Format: | 195x246 mm |
Oprawa: | twarda |
W książce przedstawiono prawie czterdziestoletnią historię polskich powojennych motocykli i skuterów oraz ludzi, którzy tę historię tworzyli.
Przez kilka lat po zakończeniu II wojny światowej, motocykl w Polsce był jedynym dostępnym dla zwykłych obywateli pojazdem mechanicznym. W latach późniejszych zmotoryzował polską wieś. Łącznie, do czasu zakończenia produkcji w 1985 roku, polskie fabryki opuściło blisko 3 miliony motocykli i skuterów. Starszym Czytelnikom książka przypomni dawne czasy, gdy na naszych drogach królowały pojazdy marek: WFM, WSK, SHL, SFM, młodszych zaś zapozna z tymi pojazdami.
The history, descriptions, and technical characteristics of motorcycles and scooters produced in Poland after the 2nd World War in the years 1946-1985.
Lists and tables of constructions and their designers, as well as the most important events relating to Polish motorcycles in the post-war years. Richly illustrated.
Przez kilka lat po zakończeniu II wojny światowej, motocykl w Polsce był jedynym dostępnym dla zwykłych obywateli pojazdem mechanicznym. W latach późniejszych zmotoryzował polską wieś. Łącznie, do czasu zakończenia produkcji w 1985 roku, polskie fabryki opuściło blisko 3 miliony motocykli i skuterów. Starszym Czytelnikom książka przypomni dawne czasy, gdy na naszych drogach królowały pojazdy marek: WFM, WSK, SHL, SFM, młodszych zaś zapozna z tymi pojazdami.
The history, descriptions, and technical characteristics of motorcycles and scooters produced in Poland after the 2nd World War in the years 1946-1985.
Lists and tables of constructions and their designers, as well as the most important events relating to Polish motorcycles in the post-war years. Richly illustrated.
Od Autora /8
CZĘŚĆ I
Ogólna charakterystyka przemysłu motocyklowego w Polsce /9
Wprowadzenie /9
Rozdział 1. Lata 1946-1954 /10
Pierwsze kroki w przemyśle /10
... i w sporcie /15
Rozdział 2. Lata 1955-1965 /17
Liczbowy i asortymentowy rozwój produkcji /17
Liczne sukcesy sportowe /34
Rozdział 3. Lata 1966-1970 /45 Koncentracja produkcji /45
Pogorszenie sytuacji sportu /50
Rozdział 4. Lata 1971-1980 /54
Pozostał jeden producent /54
Krajowy sprzęt znika z tras /64
Rozdział 5. Lata 1981-1985 /66
Część II
Motocykle i skutery z lat 1946-1985 /69
Rozdział 1. Pojazdy seryjne, ich prototypy i pochodne /69
Pierwsze powojenne konstrukcje motocyklowe /69
Motocykle typu M06 produkowane przez Warszawską Fabrykę Motocykli i Wytwórnię Sprzętu Komunikacyjnego w Świdniku /77
Motocykle typu M06 i M11 produkowane przez Kieleckie Zakłady Wyrobów Metalowych /100
Motocykle SHL M17 Gazela /112
Motocykle typu M21 produkcji Wytwórni Sprzętu Komunikacyjnego w Świdniku /116
Motocykle typu M07 i M10 produkcji Szczecińskiej Fabryki Motocykli /129
Skutery produkcji Warszawskiej Fabryki Motocykli /138
Rozdział 2. Pojazdy wykonywane w krótkich seriach lub jednostkowo /146
Motocykl Gad 250 /146
Motocykl żużlowy Fis /146
Prototyp motocykla WSK 125 z 1957 roku /149
Prototyp motocykla SHL 250 /150
Prototyp motocykla WFM M16 /152
Motocykle WSK typu Sarenka /153
Motocykle WSK typu M19 /157
Motocykle sportowe z Kieleckich Zakładów Wyrobów Metalowych /159
Motocykle sportowe Promot /162
Motocykle WSK typu M24 /166
Motocykle sportowe WSK typu MR16 (od 1970 roku) /168
Motocykl WSK Barron 125 /175
Ostatnie prototypy motocykli WSK /177
Prototypowe skutery spoza Warszawskiej Fabryki Motocykli /179
Podsumowanie powojennej historii motocykla /182
Najważniejsze wydarzenia w powojennej historii polskiego motocykla /184
Wykaz opisanych motocykli i skuterów /188
Bibliografia /190
Indeks nazwisk /191
Table of contents
A comment from the author /8
Part I
General characteristics of the motorcycle industry in Poland /9
Introdution /9
Chapter 1. The years 1946-1954 /10
First steps in the industry /10
...and in sport /15
Chapter 2. The years1955-1965 /17
The growth in production in terms of numbers and range /17
Numerous sporting successes /34
Chapter 3. The years 1966-1970 /45
Concentration of production /45
A worsening of the sporting sector /50
Chapter 4. The years 1971-1980 /54
One producer remains /54
Domestic machines disappear from the roads /64
Chapter 5. The years 1981-1985 /66
Part II
Motorcycles and scooters from the years 1946-1985 /69
Chapter 1. Serial production bikes, their prototypes and wariants /69
The first post-war motorcycle constructions /69
Type M06 motorcycles produced by the Warsaw Motorcycle Factory (WFM) and the Communication Equipment Manufacturing Plant (WSK) in Świdnik /77
Type M06 and M11 motorcycles produced by the Kielce Metal Products Works (KZWM) /100
SHL M17 Gazela motorcycles /112
Type M21 motorcycles produced by the Communication Equipment Manutacturing Plant (WSK) in Świdnik /116
Type M07 and M10 motorcycles produced by the Szczecin Motorcycle Factory (SFM) /129
Scooters produced by the Warsaw Motorcycle Factory (WFM) /138
Chapter 2. Vehicles produced in small series or individually /146
GAD 250 motorcycles /146
Fis speedway motorcycle /146
WSK 125 prototype motorcycle from 1957 /149
SHL 250 prototype motorcycle /150
WFM M16 prototype motorcycle /152
WSK type Sarenka motorcycles /153
WSK type M19 motorcycles /157
Sporting motorcycles from the Kielce Metal Products Works (KZWM) /159
Promot sports motorcycles /162
WSK type M24 motorcycles /166
WSK type MR16 sporting motorcycles (from 1970) /168
WSK Barron 125 motorcycle /175
Final prototypes for WSK motorcycles /177
Prototype scooters from outside the Warsaw Motorcycle Factory (WFM) /179
Summary of post-war motorcycle history /182
Key events in post-war history of the Polish motorcycle /184
List of motorcycles and scooters described /188
Bibliography /190
Index of surnames /191
Kategorie:
Motoryzacja-Sam Naprawiam,